viernes, 19 de junio de 2020

Estiu 2020 Infants


Estiu 2020 amb els pares

La situació excepcional del moment, com ja sabeu, no ens permet viure l’Estiu de la manera que sempre ho hem fet però les ganes de fer-ho segueixen ben presents… 

 Què és el primer que fa un infant quan el deixem tranquil? 

Jugar! Tots ho sabem sense gairebé ni pensar-ho.

I és que el joc és una cosa que s’ha de prendre seriosament.

El joc!

 Dispositiu d’aprenentatge innat que la ciència moderna descriu com inigualable.

Ideal per al desenvolupament humà: la creativitat, la cooperació, l’autonomia, l’estratègia, l’eficàcia, l’empatia, l’observació …

Llavors, per què anem a interrompre a l’infant quan juga?

Per aquesta raó és essencial estimular el joc lliure el màxim de temps possible, ja que és a partir d’aquest, que els infants creixen i es desenvolupen amb més naturalitat i salut.

Una bona manera és tenir els espais de joc preparats, per diferents racons d’activitat i posar música ambiental relaxant per ajudar a la fluïdesa del joc.


No ha d’haver distinció entre jugar, sentir, aprendre i viure.

“El joc és la forma més elevada de la investigació” (Albert Einstein)

Cada etapa evolutiva sol presentar diferents interessos 

Els nadons gaudeixen amb el fet d’explorar els materials a través dels seus sentits.

D’aquí la importància de facilitar materials naturals, amb propietats com la fusta, teles...

Aquest estiu cal que deixen jugar més als nostres infants, des de la natura, els espais oberts, les passejades amb precaució ha d'haver més control, però crear espais de joc lliure, on no es sentí controlat, serà molt gratificant per tota la família, parlem de les diferents activitats de joc, que ens facilitaran la vida...

La Música Gaudir de la música. 

Escoltar música d’estils diferents, cantar junts, tocar instruments, ballar. 

 Als infants compartir estones de ball i expressió corporal amb els adults els fascina, activitat mogudes i intensa per desprès tenir estones més tranquil·les.

El ball i la música són una bona oportunitat.

 Grups com 

El Pot Petit  o la Dàmaris Gelabert, per els més petits, i de grans👶👦

També el grup XIULA, segur que els coneixeu, però introduir tota mena de música és molt més divertit i educatiu, davant la informació, els infants aprendran a gestionar que els agrada més o menys, també el vostre entusiasme els animarà molt, doncs compartir amb els adults els encanta.

Al canal de youtube podreu trobar un munt de música diferent.

Compartir la vostra música també serà molt divertit i us farà passar molt bones estones

Manualitats

Crear pot ser molt enriquidor per als infants  per desenvolupar la seva creativitat, la psicomotricitat fina, la paciència i la tranquil·litat. 

Les manualitats tenen molts beneficis. Depèn de l’edat de l’infant serà més adequat unes tècniques o unes altres. Cal tenir en compte que haurien de ser estones de llibertat creativa i d’expressió dels infants i deixant-los experimentar amb els materials.

Depèn l’activitat segurament haurem de netejar entre tots quan acabin.

 

Però serà part del procés de joc i creació lliure, tot i així podem valorar diferents maneres de fer, com:

 _ Preparar una  caixa o un calaix, amb materials per a manualitats diferents i que els infants vagin explorant totes les possibilitats, també tenir diferents caixes per diferents projectes, preparar-les també serà molt divertit, i que l’infant les pugui gestionar per si mateix, serà molt gratificant per ells.

Podem començar per un material inicial senzill i fàcil de manipula i mica a mica aneu introduint un material nou a la caixa.

D’aquesta manera anem dosificant les possibilitats creatives.

 

No tant per controlar sinó per poder crear els hàbits mica a mica.

Podem fer servir materials com: 

_ Colors per dibuixar lliurement, o per acolorir mandales, imatges d’un dibuix, els plastidecors són molt pràctics i nets. Ceres. Els Gomets són ideals!

_ Plastilina, la plastilina és molt adient per fer que els infants gaudeixin alhora que creen, podem trobar-la ecològica, a part de ser més neta col·laborem amb el medi ambient. També podem tenir el dia de la cera moldeable, el fang, però aquí ja ho haurem de gestionar més nosaltres fins que els infants sàpiguen com fer-ho per si mateixos sense embrutar gaire.

 _ La papiroflèxiatambé és molt divertida i creativa, amb pautes ben senzilles poden fer grans creacions.


_ Fer braçalets amb fils de brodar, llanes, materials reciclats, titelles amb mitjons, fer-ho amb nusos de macramé els hi agradarà molt i és força senzill.

_ Pintar pedres, poder sortir a passejar i recollir algunes pedres de formes diferents, després arribar a casa i rentar-les, imaginant-se com pintar-les, els hi farà passar unes estones molt relaxants i creatives.


_ Si volem ho podem complicar una mica, fent mòbils amb fustes, poden ser amb pals de gelat i dibuixos diferents fets de cartolina, o branques d’arbres netes, que amb cordill podeu cobrir.

Aquí la imaginació i la creativitat serà molt necessari i alhora satisfactori!

_ Els contes

Des de poder passar els fulls i mirar les imatges, els més petits. Estimulant així la psicomotricitat fina. L’activitat sensorial mitjançant el tacte i la visió. 

Tenir el racó dels contes sempre és molt pràctic i alhora estimulant, envers els contes aprenem tots els conceptes de la vida, Tant mirant-los, com escoltant-los i evidentment quan ja els llegim per nosaltres mateixos, aquí la imaginació sumada a la lectura ens porta a un món d’experimentació on l’infant creix.

Poder crear una caixa literària per quan comencen a llegir, podríem dir-li la:

“Capsa per a petits lectors” O com vulgueu!

_ Per el més petits, amb llibres d’imatges de tapa dura i un munt de colors.

Tenir fotografies de la família, els entretindrà molt, podeu imprimir-les i desprès plastificar-les per allargar la seva durada i els infants pugin manipular-les sols.

_ Per a infants de 3 a 7 anys, contes de tota la vida i d’altres més actuals que ens ensenyem les emocions i poden veure i iniciar-se al món de la lectura amb histories de sentiments que els ensenyem a comprendre.

Crear un àlbum familiar i d’amics amb fotografies, cronològic per així començar a diferenciar el temps, assolir conceptes com fer-nos grans, és molt entretingut.

A aquesta edat començar a introduir revistes, també serà molt interessant, revistes que poden ser mensuals i tenen diferents activitats per fer. Les esperarant en candeletes!

També serà molt adequat treure la pols de la biblioteca de casa i afavorir la lectura de contes il·lustrats comics o llibres.

Potser els que tenim a casa ja els hem llegit moltes vegades, podem fer algun intercanvi amb familiars, amics/es o veïns/es.

També en podem buscar la biblioteca en format digital, o anar una estona a la del barri.

 Els  contes amb valors són els més adients!


Aquí podreu trobar una guia de contes per facilitar l'accès a contes per la igualtat

_ Els jocs de Construcció, si tenim a mà una caixa de materials de construcció tindrem l’estona assegurada, els materials naturals són els més creatius, fusta natural, blocs amb escorça o sense,  o bé de tela per els més petit. 

_ Anar a la platja i recollir pedres i conxes de mar, que amb elles podran també fer estructures.

Als infants els hi encanta jugar a construir coses, a aquest enllaç podreu trobar més informació de diferents jocs, i un ampli ventall dels de construcció, des de els diferents materials fins el que pot aportar als infants: https://www.tindremunfill.es/446295404

 El joc lliure de construcció els permet jugar sense límits i manipular l’entorn com ells vulguin (fent grans construccions o molt petites, integrant-les al seu joc simbòlic o no...), el que dóna molta força a la seva imaginació.  

Jugar a construir augmenta les habilitats motores, espacials i de psicomotricitat fina, la coordinació l’ull i mà, que es formen les bases la lectoescriptura. 

El joc de construir independentment del material, és un joc que permet als nens desenvolupar un pensament creatiu, inventar i resoldre problemes.

Estones de vídeo jocs.

Potser us ho demanaran, al dia hi ha moments per a tot:

 Hem de  pactar uns horaris o uns temps de pantalla en funció de l’edat (incloent videojocs, mòbils, tablets, dibuixos animats, televisió).

 Amb els infants més petits que encara no saben llegir l’hora en un rellotge recomanem fer servir rellotges de sorra perquè sigui més visual i clar el pas del temps. 

La OMS el 2019 fa unes recomanacions pel que fa a l’ús de pantalles en la infància que diuen que els infants menors de 2-3 anys no han de fer servir les pantalles ni mirar la tele, i que a partir de 2 anys com a màxim una hora diària.


Però a més a més del temps de pantalles haurem de controlar la qualitat del que miren o juguen: que no hi hagi continguts violents, sexistes ni racistes i que sigui adequat a l’edat dels infants.


I pel que fa a navegar per internet i les xarxes socials, tingues en compte les recomanacions que fa la Generalitat de Catalunya a través de la pàgina Internet Segura, on trobaràs una Guia per practicar hàbits cibersaludables, molt recomanable per despertar l’esperit crític respecte els entorns digitals. 


En aquesta mateixa pàgina trobareu els Relats sobre Ciberseguretat Infantil, destinats a infants de 6 a 12 anys per aprofundir en qüestions de ciberseguretat a la xarxa i privacitat, i un joc online sobre el tema: CiberAventura a la Ciutat.

I per jugar amb la família :

https://projectes.fundesplai.org/escape/

Jocs de Taula

Els jocs de taula, especialment els cooperatius són una gran eina educativa perquè afavoreixen el treball en equip i habilitats com la concentració, l’estratègia, etc.> Aquí et podeu descarregar una guia de jocs cooperatius de 3 a 18 anys (PDF) 

Practicar l'escriptura

 Escriure les històries que van sorgint i que ens podem imaginar 

Segons l’edat dels infants podem combinar el dibuix sol, dibuix amb escriptura. 

És una bona manera de canalitzar les emocions: Com l’estrès, l’angoixa,i retenir les millors experiències, els bons moments, despertar també l’humor i l’esperit crític.

Què escriure?

  • Podem enganxar-hi fotos o fer dibuixos de tot el que anem fent i (segons l’edat) 
  • Cartes a les persones que estimem
  • Històries de ficció que ens inventem; amb menors de 6 anys crear àlbums il·lustrats sense lletra o amb poca lletra serà més senzill. Amb dibuixos propis.
  •  Històries encadenades: s'escriu una frase, es doblega el paper que només es vegin una o dues paraules, l'infant ha de continuar la història. Torna a doblegar i deixa només una paraula a la vista, i així successivament. Quedarà una història ben divertida de ben segur! 

Un repte cada dia

Podem proposar un repte diari. Alguns dels reptes podrien ser (segons l’edat):

  • Preparar un regal casolà pels avis i àvies o altres familiars
  • Inventar-se una cançó amb lletra divertida que parli de la nostra família
  • Endreçar les joguines, triar les que no fem servir per donació
  • El joc del veo, veo, també és molt divertit, per colors, per lletres..
  • Fer una obra de teatre
  • Bagul de les sorpreses, algunes les podeu crear vosaltres amb teles, llençols, fulars... Que divertit!
  • Fer experiments, ohhh!!! Jejeje...no patiu Amb aquest enllaç trobareu de ben segurs: https://www.youmekids.com/top-5-portals-experiments-nens/
Recordeu que si els infants juguen tranquilament, millor deixar-los, en aquests moments estan desenvolupant totes les seves actituds, i gaudeixen de si mateix, part fonamental del creixement. 

Relaxació, Meditació i Ioga

La pràctica del ioga té molts beneficis per als infants:

 _ Millora la concentració, l’aprenentatge, l’atenció, l’autoconeixement, el control de la respiració, la relaxació, l’equilibri, etc. Per més informació consulteu l'enllaç:

https://www.tindremunfill.es/446410235

La Natura

De la Natura si podrem gaudir tranquilament, les estones de platja, piscina encara que és més aconsellable tenir precaucions i no estar molta a estona a llocs molt concorreguts, i les platges i piscines ho són. 

Quan més estona estem a un espai. més posibilitat de contagis, doncs els infants es cansen i tendeixen a ballugar-se més. gent més variada i més activitat també augmenten el posible risc, no cal pensar gaire, ens cal relaxar-nos però amb mesures i repartir el dia en estones més variades ens asegurarà la distracció al mateix temps que pot ajudar a evitar un risc innecesari. 


Ara la muntanya ja és una mica diferent, buscar zones amb un riu per poder-nos refrescar, també podem haver zones més concorregudes però també és l'espai més ampli i dona més possibilitats, portar-se una motxilla amb les coses necessaries serà molt adient, a partir dels dos anys cadascú pot portar la seva .

Alguna cosa per menjar; Com fruita, fruits secs...

Ara també caldrà posar alcohol desinfectant i la mascareta almenys per infants amb més de 6 anys i els adults evidentment.


Bon Estiu i cuideu-vos molt!

No hay comentarios:

Publicar un comentario