jueves, 8 de octubre de 2020

El joc, materials no estructurats

 


El joc 

El joc, és l’estímul de vida, ja no tan sols per infants, que els hi apropa a la vida, a entendre a aprendre...

Mitjançant el joc aprenem l’alegria, perquè ens treu de la nostra passivitat i ens posa en situació de compartir amb els altres.

Provocar una actitud distesa, una forma de descobrir, de conèixer, ens permet canviar els rols, veure les coses d’altre manera,  ens ensenya a viure interactuant, doncs no hi ha un ‘altre manera millor d’ assolir conceptes, d’entendre els canvis... 

Jugar des de les estructures més senzilles, des de l'apropament al nostre entorn...

 El Material no estructurat 

Ens referim a aquells objectes que no estan pensats amb una finalitat lúdica, però són capaços d’oferir  oportunitats perquè els infants manipulin i experimentin des del seu propi interès.

Mitjançant aquesta interacció, els infants poden desenvolupar el joc simbòlic i la creativitat.



 Amb el cotó


El cotó
  
és un material suau, amb una gran capacitat d'estímuls

De fàcil manipulació!

Els infants el poden manipular lliurement i donar la funció que més els hi agradi en el moment que estan jugant.

Interactuar amb el cotó:

Conèixer el cotó… Tocar-ho, aixafar amb les mans….la seva textura es suau i de fàcil manipulació.

_ Si ens posem un tros a la cara, el sentirem ben suau, inclòs ens farà pessigolles...😊

Si agafem boles de cotó i les coloquem dins d’un cistell, o caixa de cartró o plàstic,  ens traiem les sabates i els mitgons i fiquen els peus dins, podrem notar la seva suavitat quan el trepitgem. 

Quina sensació més agradable!

Un cop ja ens hem familiaritzat amb la seva textura, podem realitzar una mica de psicomotricitat fina amb el cotó...Amb els Infants més grandets...

_ Agafar-ho amb unes pinces i ficar-ho dins d’un pot, a part de fer psico també treballarem els espais, dins i fora, si les boles de cotó són de diferents colors i el pot transparent, ens quedarà molt bonic de colors diferents...

_ També podem enganxar les boles de cotó de colors a una cartulina o fills i crear un bonic quadre per penjar a l’habitació, o per regalar, serà molt original i cadascú el farà al seu gust. Serà fantàstic!

_ Amb paper d’embalar també podem realitzar un original mural, boles de cotó que poden ser nuvols, arbres, aigua, herba, flors...

Quina manera d'experimentar més divertida!



Amb teles i Caixes...

_Teles, textures i colors diferents , estimulem el tacte i la vista, sense oblidar l’olfacte doncs les teles a part de tenir el seu olor original que depen del teixit i  la seva elaboració, també desprenen olor a sabons o perfums, que l’infant percep ràpidament. Sensacions...

I depenent el seu teixit les teles també emeten sons, al moviment, al doblegar-les…

Si afegint al joc caixes, caixes i teles, poder ficar-se dins, tapar-se, cobrir la caixa, amagant-se amb les teles, dins la caixa estirats, asseguts, sols o amb companya...






Amagar-se


Amb la llum, un raig de sol que entre per una finestra, que si per exemple posen un fulard al davant, fa reflexes, canvis de colors, ombres.... creant diferents estímuls.

Jugar amb la llum, els hi estimular el sentit de la vista, desenvolupar la seva imaginació, conèixer contrasts diferents entre la llum i les ombres, els hi permet un ‘altre perspectiva per explorar.

Els hi encanta jugar, tocar, experimentar, conèixer, explorar... !

Objectiu del joc...

Davant de tot, que ho passin d’allò més bé!😍

Què volem aconseguir amb aquest tipus d’activitats?

_ Estimular els sentits del tacte, olfacte, la oïda i la vista.

_ Despertar el desig de l’infant per moure’s.

_ Desenvolupar el moviment.

_ Estimular la coordinació ull-ma.

_ Incitar l’exploració de diferents materials.

Desenvolupar els vincles afectius entre infants i els adults.

Els estímuls quan més naturals més efectius, més propers als infants, quantes vegades s’entretenen amb qualsevol cosa que hi troben, con un rull de cartró, una revista, un llençol... 

Explorar el que els envolta des de els elements més propers els hi facilita el seu aprenentatge.









No hay comentarios:

Publicar un comentario