jueves, 3 de junio de 2021

Educar per la Sostenibilitat

 


Fem-ho sostenible, infants

 A tan sol dos dies del dia Mundial del Medi Ambient, i havent realitzat tota mena d’activitats per portar a terme la tasca lloable de conscienciar a tota la humanitat per avançar tots units a crear un món més igualitari, més sostenible on el benestar de nosaltres els humans i tot el que ens envolta sigui la nostra fita, la de tots.

Encara  queda molt per fer, encara les societats han d’actuar amb propietat i deixar-se d’excuses que només serveixen per enrederir el procés cap a un món millor, un món en que els nostres infants puguin viure amb llibertat i respirar un aire net on  preservar el medi natural i el respecte sigui la base de la vida.

Els darrers Anys...

El gener de 2016, les Nacions Unides van acordar unir forces i treballar per reduir les desigualtats, eradicar la pobresa extrema, acabar amb la fam, millorar els serveis de salut i d’educació, assolir la igualtat de gènere, protegir el medi ambient i promoure la pau, la justícia i la prosperitat amb l’establiment de setze Objectius de Desenvolupament Sostenible fins al 2030 

L’educació

L’educació en té un paper molt important en aquesta fita, des de les escoles fins a les nostres llars hem de col·laborar a construir un món millor per a tots.

La primera infància juga un gran paper en l‘educació per a un desenvolupament sostenible, ja que la infància és la millor garantia d’obtenir resultats socials i econòmics, són ells qui podran participar i influir en el futur durant més temps.

Injustament per desgracia...

La infància es troba entre els grups socials més afectats per les desigualtats socials, econòmiques i mediambientals.

Els infants són més vulnerables.

Intervenir en la infància ha de ser una prioritat.

Els infants i els joves són essencials en aquesta crida global a la participació, l’escola és fonamental a l’hora de crear consciència.

Així cal canviar l’educació cap a la sostenibilitat de manera col·lectiva.

 Des de les diferents famílies, diferents cultures, des de l'igualtat. 

Això implica repensar l’educació infantil i la participació dels infants en aquest procés.

 L’Organització Mundial per a l’Educació de la Primera Infància (OMEP) i l’educació per al desenvolupament sostenible en la primera infància.

Han desenvolupant en els darrers anys, un seguit de projectes de recerca i intervenció en el camp de l’educació per al desenvolupament sostenible en diversos països de diferents continents. 

L’OMEP bassa la seva intervenció en l’escolta dels infants:

Com i què senten, què pensen i com entenen els fenòmens de la vida, per la seva participació per construir un món millor.

Compactats en tres àmbits de desenvolupament sostenible:

  • Sostenibilitat social i cultural:

Inclusió i diversitat

Igualtat d’oportunitats: gènere, ètnia, orientació sexual, religió, condició humana, drets humans i llibertats.

  • Sostenibilitat ambiental:

Medi ambient, qualitat de l’aigua, salut, protecció mediambiental.

  • Sostenibilitat econòmica:

Dret a una habitatge, cobertes les necessitats econòmiques, suport per a famílies amb menys recursos.

Per una ciutadania global

Implica la visió de l’infant com a ciutadà com a participant en la vida de la ciutat on formar part d’una xarxa social de suport i de recursos, a més d’implicar-se per la resolució de problemes.

Els infants han de poder, des de la infantesa, tenir oportunitats per aprendre i desenvolupar actituds per participar en la construcció d’un món sostenible.

D’aquesta manera és important que els infants rebin una educació ambiental perquè siguin conscients de la importància de cuidar la natura, en un planeta que en uns anys quedarà en les seves mans i no en la millor condició.

Des de cada llar també hem de poder educar per un món més sostenible...

 

 Per reforçar a casa l'educació ambiental i promoure l'amor per la natura entre els més petits, com ja sabem els llibres ens ajuden sempre, fem un petit recull:

“A la recerca de la flor Milesclats Daurada'

Un conte amb una història que celebra el valor dels boscos i les plantes, la bellesa de les muntanyes, l'art de l'observació, l'amistat...

Però, sobretot, la importància de saber cuidar la natura.

És un llibre de Benjamin Flouw que, a través de la seva història, les guies il·lustrades d'arbres i flors, i nombroses activitats per practicar a l'aire lliure, convida als infants a partir de sis anys a apreciar la natura.

El protagonista d'aquesta història és en Guillot, un enamorat de la natura. Doncs col·lecciona llibres de botànica i coneix gairebé totes les espècies de flora

Un dia la gavina li parla d’una flor misteriosa: la flor Milesclats Daurada, que dóna nom al conte, una planta molt poc comuna.

L'endemà es prepara per a l'aventura d'anar a cercar aquesta flor que gairebé ningú l'ha vista.


“ Contes per salvar el Planeta”

Aquest recull de sis emotius contes escrits per Paolo Ferri, María Cristina Ramos i Anna Casals, i il·lustrats per Cris Ramos, planteja els principals problemes mediambientals a què ens enfrontem amb la natura, amb els animals i els infants com a protagonistes.

Cada conte va acompanyat d’unes pàgines informatives  de reflexió, amb una breu explicació del problema mediambiental que planteja el conte a través de gràfics i il·lustracions.

Com els petits gestos poden fer grans canvis i informació sobre els projectes que ja s’estan desenvolupant per revertir la situació.

 


“L’educació no només enriqueix la cultura… És la primera condició per a la llibertat, la democràcia i el desenvolupament sostenible”. Kofi Annan


“A sobre de cada nen, s’hi hauria de posar un cartell que digués:

 Tracteu amb cura, conté somnis”. Mirko Badiale

 

Cal entendre que...


“Si vols canviar el món, canvia’t a tu mateix”. Gandhi

 

 Com a pares i educadors també ens hem de forma per la sostenibilitat, la nostra educació ha estat diferent i ens cal poder tenir coneixements per apropar-nos a la consciencia d’un món més sostenible. Hem de poder investigar, explorar...

Fer recerca sobre el món que hem de preservar

 

 Revistes que parlem de la terra, com la revista Arrels, des de la mirada més urbana o des de un ‘altre indret diferent, a vegades, es qüestiona la compatibilitat de l’activitat humana amb la protecció de la natura.

“Cal fet molta pedagogia perquè es valori i s’apreciï el que fa el món rural"

" La creença de que la muntanya no té amo és perquè realment molta gent desconeix que cada terreny té un propietari, que estem entrant a casa d’algú” on podem gaudir de diferents maneres de viure que ens aproparan al coneixement.

Per exemple el: 

Viure a un parc Natural, on l’equilibri amb la natura i veïns,  saber quines activitats complementen el seu dia a dia a part del turisme, ens ajudarà a apropar-nos al món rural, i a la preservació del medi natural que ens envolta.

 


 Per canviar nosaltres mateixos, ens cal molta empenta! 


Des de la infància poder determinar els problemes que tenen les diferents famílies i cadascú d’ells els ajudarà a conèixer les diferents injustícies que cal esborrar, per fer un món més just.

 Amb aquesta cançó podrem apropar-nos a veure tot el que hem de combatre...






Eduquem amb l’amor per la natura i pel nostre planeta, ja que tots podem contribuir a millorar-lo!


Cuideu-vos molt i fins aviat!

                              

No hay comentarios:

Publicar un comentario