jueves, 3 de febrero de 2022

Reduir desigualtats, infants

 



Parlem de Desigualtats, cal reduir-les

És molt important reduir les desigualtats, amb la finalitat de que tothom pugui tenir les mateixes oportunitats en igualtat de condicions.

Les desigualtats poden ser de molts tipus:

 Hi ha desigualtats per edat, per gènere, per cultura, per nivell socioeconòmic, per diversitat funcional, pel color de pell,…

Hem de reduir les desigualtats socials entre persones i promoure la igualtat de gènere, la defensa dels drets humans i el desenvolupament humà i sostenible.



Com ja hem de saber...

La Declaració Universal de Drets Humans  proclama els drets inalienables que corresponen a tota persona com a ésser humà, independentment de la seva raça, color, religió, sexe, idioma, opinió política o d’ origen nacional o social, posició econòmica, naixement o qualsevol altra condició. 

 “Tots els éssers humans naixem lliures i iguals en dignitat i drets”.

Els principis d’igualtat i de no discriminació són l’essència dels drets humans.

Si parlem d’un món més sostenible, la igualtat està alineada a l’Agenda 2030 i els drets humans són la base dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).



 Fites com:

_ Posar fi a la pobresa i la fam

_ Assegurar una vida saludable

_ Garantir una educació de qualitat igualitària per tothom

_ Aconseguir la igualtat de gènere

_ Promoure el creixement econòmic per Reduir la desigualtat

_ Fer les ciutats segures i adaptables

 


Els infants la població més vulnerable

Les desigualtats socials es donen per l’estructura social de classe, condicionades per l’activitat productiva.

La posició de cadascú de nosaltres en l’activitat productiva es manifestar en els recursos econòmics, i per extensió en els recursos culturals i en el poder.



Entre les desigualtats educatives s’han establert tres factors generals que  afavoreixen a fer que es perpetuïn aquestes desigualtats.

_ L’existència d’escoles privades, concertades (semipúbliques) i públiques.

 Fa que hi hagi una diferència substancial en aquelles escoles on les famílies paguen enfront de les que són gratuïtes. Així es manifesta en la disponibilitat de recursos educatius, al marge de la metodologia pedagògica.

La qualitat educativa d’un infant en el seu procés d’aprenentatge, que va dels 3 fins als 18 anys, ve determinada per tots aquells agents que ajudaran a construir el seu camí:

La família, el barri, el grup d’iguals (amistats), etc

L’infant  conseqüentment, arribarà a la finalització dels seus estudis i si hi ha un bon procés assolirà uns bons resultats.

Si marquen diferències educatives entre els infants només creixeran les desigualtats, així anirem construint un món cada cop més desigual on només els que tinguin més podran obtenir bons resultats, aquests seran els que podran ajudar o no a altres amb donatius, clar que sempre es podrà accedir a les ajudes socials, que cada cop seran menys comparat amb el nombre que les necessita, que seguirà augmentant sense cap benefici per ningú.

Igualtat amb equitat 

Cal que l’educació sigui igualitària, l'escola és un dels pilars essencials per construir una societat on la igualtat d'oportunitats sigui una realitat i una possibilitat per a tots els infants.

Tots, sense distinció, tenen com a dret fonamental rebre una educació que els prepari per construir-se en futurs ciutadans que gaudeixin de llibertat i autonomia.

Per això cal que un infant pugui rebre una formació estàndard individualitzada, al marge de la renda dels seus pares. 

Podrem construir una societat lliure sobre la base de ciutadans formats, i l’existència de l’escola pública com a element bàsic de l’aprenentatge.

Sense oblidar tampoc que nosaltres els pares també tenim drets, vull dir, el dret a una feina justa, que pugui cobrir les despeses generals d’una família.

Per entendre-ho millor, els llibres ens podem ajudar, tan a nosaltres com els infants, alguns d’aquests segur que ens aniran bé per veure el mal que fan les diferencies i com d’important és la igualtat...

  


“ Cases del món” de Clèmentine Sourdais

Un llibre amb pestanyes, solapes i rodetes, que fa que les seves pàgines tinguin vida i fascinen els més petits, a través de les pàgines desplegables descobriran que no tots els nens del món viuen en cases com les nostres.

N’hi ha que viuen en iglús, en cabanyes enmig de la selva, en vaixells, en cases de fang, dalt d’un arbre...



 

Aquí qui mana? 

 Un llibre sobre política fet amb mainada i per a la mainada.

 Des de la infància el nostre imaginari està poblat d’històries de reis i reines, mestres i aprenentes. En el dia a dia, de formes d’organització política n’hi ha per tot arreu, des de la direcció de l’escola a la capitana de l’equip. Però al capdavall, què és el que fa que un rei sigui rei? Per què hi ha persones que manen i d’altres que obeeixen, tant als contes de fades com a la nostra vida?

Un llibre que no ofereix respostes, però que donarà peu a moltes converses.

“ Podries ”  de Joana Raspall, 

Ens acosta al patiment i ens convida a la solidaritat, a l’empatia i a la reflexió davant les desigualtats.

 _ “Si haguessis nascut en una altra terra, podries ser blanc, podries ser negre…Un altre país fora casa teva, i diries “sí” en una altra llengua”

Homenatge a tots aquells que han de marxar involuntàriament de casa seva, tots els humans tenim unes mateixes necessitats i uns mateixos sentiments.



“ Los colores de nuestra piel “ de Karen Katz.

Sembla estrany haver d’explicar, encara, que hi ha tants colors de pell com persones a la Terra i totes són precioses!

Això va descobrir la Lena,  quan va veure que els veïns del seu barri no són de color marró com ella.



“ Migrants “ de Issa Watanable

Com podem explicar als més petits què és la immigració?

Hi ha raons diferents per migrar, però sovint no hi ha cap més opció.

 A aquest llibre de precioses il·lustracions no li calen paraules per fer entendre com un grup d’animals ha de marxar del seu bosc per obligació. 



“ Petita & Gran “ de Rosa Parks, Mª Isabel Sànchez i Marta Antelo

Forma part de la col·lecció de biografies 'Petita & gran' –traduïda a més de vint idiomes– que apropa a la canalla la vida de personatges universals.

Molts d’ells són figures importants del poble afroamericà com Martin Luther King, Harriet Tubman, Ella Fitzgerald i Rosa Parks. Entre altres.



“ Els Invisibles” de Tom Percival

L a família de la Isabel es troba en una situació econòmica molt dolenta, no poden ni pagar el lloguer ni les factures.

La Isabel intentava no preocupar-se, fins que va arribar el dia en que es veuen obligats a canviar de casa i mudar-se a un pis més petit, en una zona de la ciutat més barata, una zona on totes les persones que hi viuen són invisibles per la societat.

“ El Llibre de la Pau” de Bernard Benson

Ens explica com la terra podria ser salvada dels conflictes que l’amenacen, per la unió dels que volem la Pau.

Un avi explica als seus nets con un nen i una nena van aconseguir establir...”El primer dia sense guerra al món”

Un conte per a grans i petits amb un text de moviment pacifista, per arribar a entendre la naturalesa de la vida i de com les armes són un benefici per alguns.

 El següent llibre és la recerca de somnis d’infants, de forma literal...

“ Somiem” d’Adrià Homs

Un meravellós llibre que ens portarà a donar veu als infants des de les seves experiències, des de el seu dia a dia.

 Ens dona a conèixer els somnis i desitjos de nens i nenes de vint-i-cinc països.


Recollits al llarg d’uns quants anys de viatge (des del 2014), són reflex de la situació política, cultural o econòmica que es viu a diferents regions.

És tota una crítica a les desigualtats, aquelles que es donen ja a la infància depenen de les circumstàncies de cadascú, aquest llibre dona veu als infants des de els seus somnis, ens fa entendre com d’important són, alhora que dona pas al canvi de mirada, a l’escolta dels infants com a millora de vida, allò que cal valorar per construir un món més just d’igualtat, equitat i respecte. On tots som igual de diferents!


Cuideu-vos molt!

No hay comentarios:

Publicar un comentario