jueves, 29 de junio de 2023

El futur, és dels infants


  


Hem de viure de forma sostenible el present per assegurar el futur. 

La sostenibilitat i la cura del medi ambient és una de les prioritats 

Vivim immersos en una situació de crisi ambiental que ens obliga a un canvi. 

_ La sobreexplotació dels recursos naturals a escala global deriva de l’actual model de desenvolupament

_  La pèrdua de biodiversitat i la greu regressió deriven de l’estat de la superfície i de la qualitat dels espais naturals d’arreu.


_  La contaminació de l’aire, de l’aigua i del sòl deriva en gran part de les males pràctiques econòmiques.

_ La generació indiscriminada de residus i la seva toxicitat deriven del model de consum i de l’impacte ambiental que comporta tractar-los. 

_ L’escalfament global del planeta planteja un escenari de difícil predicció, i la manca de sensibilització per part de la població sobre aquestes problemàtiques ambientals és una raó de pes per tenir-les en compte en l’àmbit educatiu i no girar-s’hi d’esquena.

Els canvis socials i la situació de crisi ambiental global va encarar l’objectiu de l’educació ambiental cap a un model nou. 
Fins fa pocs anys partíem bàsicament d’activitats de coneixement del medi en què l’observació, el coneixement, la comprensió i la protecció eren tan sols converses d'alguns, ara ha de formar part d'una manera de viure. 



Es realitzaven activitats sobre geologia, boscos, plantes, ocells, rius, platges, espais protegits...

Però amb els canvis de les darreres dècades també ens cal saber com ens relacionem amb el medi ambient. No podem reduir l’entorn natural a un magnífic aparador. 


Ens hem de plantejar com utilitzem els recursos naturals, com produïm i consumim, quin ús fem de l’aigua, com ens alimentem, quin impacte té la nostra alimentació, quantes deixalles produïm, com obtenim l’energia, quin impacte tenen les nostres accions quotidianes en el medi, etc. 

Per tant, l’aigua, l’alimentació, el consum responsable, el canvi climàtic, la preservació de la biodiversitat, els residus, l’energia, la mobilitat o la salut també són temàtiques que no podem oblidar si volem educar per a la sostenibilitat.



Moltes escoles tenen un pla d'educació ferme, com a persones individuals hem de viure per la sostenibilitat, ha de ser una manera de viure, dins de cada llar, com a part de les rutines i hàbits del nostre dia a dia.

 El coneixement de l’entorn natural i les noves formes de relació que hi establim han de permetre un procés educatiu positiu, de descobriment tant a l'escola com a les famílies, d’oportunitat per a nous aprenentatges, de reformulació del procés educatiu… 

Un procés que s’aproximi més a la realitat i que deixi de banda aquells models que ens han portat a una visió utilitarista de l’entorn (la qual cosa ens ha portat a la situació actual). Estem prenent consciència que la nostra adaptació a l’entorn és millorable. 

Cal un model que consideri la sostenibilitat de forma transversal, que permetin una visió global del món i que despertin un sentit de responsabilitat i solidaritat amb les problemàtiques ambientals que ens afecten. 



El dia del arbre

En el currículum escolar, s'organitzen sortides a l’entorn natural més proper mitjançant la una oferta variada d’activitats d’educació ambiental. 

Després d’observar les possibilitats que ens ofereix aquest àmbit, segurament comencem a fer-nos nostres certs projectes del centre relacionats amb el medi ambient, com ara un hort ecològic escolar, el compostatge dels residus orgànics de l’escola, o la creació de delegats verds a l’aula (perquè s’ocupin d’apagar els llums o la calefacció per estalviar energia o bé de separar selectivament les deixalles que generem a l’aula, al pati o al menjador).

Hi ha el "Programa d’Escoles Verdes", que és un programa amb rodatge al nostre país (un país gens envejable, si observem el panorama comunitari) i que estableix un nou marc de treball per al professorat que vol avançar en l’educació per a la sostenibilitat a l’escola. El Programa d’Escoles Verdes ofereix una programació rigorosa i orientada mitjançant els programes d’acció, crea grups de treball estables formats pels comitès ambientals d’alumnes i mestres, disposa de l’assessorament i supervisió d’agents externs que guien el treball del centre, organitza espais de trobada i d’intercanvi d’experiències entre alumnes i escoles, i disposa de tot un conjunt de recursos educatius per treballar la sostenibilitat a l’aula. 


Encara queda força camí per recórrer

Conceptes com “reciclatge” i “recollida selectiva”, “biodiversitat”, “impacte ambiental”, “bones pràctiques”, “Agendes 21”, “agricultura ecològica”, “sostenibilitat”... Ja estàn inclossos en les nostres vides, ara ens cal: “responsabilitat”, “solidaritat” o “autonomia”. 

 Parlem de “consciència ambiental”

Quina energia es fa servir aliments sans, ecològics o locals; els residus que es produeixen es recullen selectivament per tal que siguin reciclats; s’analitza d’on provenen els materials que es consumeixen (des del paper de les fotocopiadores fins als detergents que s’utilitzen per a la neteja); o es planteja un projecte d’escola en què l’alumnat dels diversos cursos dissenya el pati que vol tenir. 

Estalviem aigua

Ensenyeu als nostres petits a tancar l’aixeta mentre s’ensabonen les mans o es renten les dents. 


Expliqueu-los, per exemple, que, si estalviem aigua, els pantans en tindran més quantitat per regar les plantes en èpoques en què no plou. 

Reciclem

Des de ben petits els ensenyem on es llença cada envàs. Hem de  tenir un lloc adequat amb cubells de colors i aprofiteu el seu interès natural en classificar perquè aprenguin (ens ajudin!) a separar els residus.

Intentem comprar productes de proximitat i elaborats en condicions que no perjudiquin gaire el nostre medi.

Pensem que pel fet de dur a terme aquestes accions ja som ecològics, fins que un dia llencem una deixalla on no toca i ens sentim culpables. 

Llavors, hem reduït la sostenibilitat a un conjunt de normes en lloc de considerar-la una oportunitat per descobrir com podem viure millor amb el medi. Per tant, fins que no passem de fer accions que no malmetin l’entorn a fer accions que el beneficiïn o l’afavoreixin, no haurem fet un salt qualitatiu.

Els infants reconeixien ser conscients que passa al planeta i de com actuar per millorar-ho. 

Triar productes fets amb materials naturals ajuda a preservar el nostre entorn, alhora aportar molts beneficis per el més petits i per nosaltres. 



Que beneficis té el cotó orgànic?

En llegir “cotó orgànic” molta gent es pregunta quina diferència hi ha amb el cotó convencional, ja que el cotó és una planta natural, oi? Doncs el cultiu del cotó es fa servir el 25% del consum mundial d’insecticides.

A diferència del cotó convencional, el cotó orgànic prové d’una producció sostenible de plantes amb propietats genètiques naturals inherents.

 Creix en un entorn controlat sense pesticides, herbicides o altres productes químics, i no s’hi afegeix cap producte químic o tòxic durant tot el procés de fabricació.



Per què fibres naturals?

En les diferents activitats diàries d’un infant intervenen objectes que han d’aguantar el seu ritme inquiet i, a més, tenir un manteniment fàcil i còmode. 

Fins ara, els utensilis de plàstic eren un recurs pràctic i econòmic, però cada vegada hi ha més estudis que estan descobrint els efectes negatius d’aquests materials: alguns plàstics comuns alliberen i transfereixen substàncies químiques perjudicials.

I, a banda dels riscos per la salut, també cal considerar la gran contaminació que causen els plàstics durant el seu procés de fabricació i més enllà de la seva vida útil, ja que no es descomponen i generen una gran quantitat de residus que perduren en el temps, contaminant el medi ambient.



El canvi climàtic és i serà el gran repte de la humanitat. 

Parlar amb els infants de la importància de canviar els hàbits per assolir una convivència sostenible respectuosa amb el planeta és la clau per guanyar el futur.

Molts de nosaltres ja ho fem com a forma de vida, de manera natural, però encara ens queda molt per aprendre i per extensió per fer.


LLibres que ens podem orientar...


" El món a travès del forat d'una poma"
Un recull de contes que parlen de la desgràcia d'una fruita que va anar de l'arbre a les escombraries, o d'un temps en el qual les pastanagues eren diferents. 



"En Pau, el núvol" de Marta Puigrodon (Autor),    Núria Majoral (Ilustrador) 

A partir de 4 anys

Un conte per als més petits i per al grans, educatiu, solidari i ambiciós, que vol canviar el present i el futur de les nostres vides i del nostre planeta:

En Pau és un núvol entranyable, alegre i aventurer, que emprèn un llarg viatge per trobar un cel més blau que el de la ciutat on viu. Durant aquest viatge, en Pau ens fa descobrir, de manera molt senzilla, què és la contaminació atmosfèrica i algunes coses que podem fer per minimitzar-la. Amb l’ajut del seu amic Pere, el vent, en Pau volarà i volarà, però... trobarà el cel que busca?

El compte enrere ja ha començat i el canvi climàtic ja és aquí. Aposta per la Sostenibilitat 



"Frieda"
Aquest és un llibre publicat pel Centre d'Informació de l'ONU a Namíbia per difondre els Objectius de Desenvolupament Sostenible, i es pot descarregar des de la web de Nacions Unides. Està pensat per estimular la imaginació dels nens i nenes i animar-los a contribuir al canvi des d'una edat primerenca. 
El conte mostra com la Frieda és capaç d'actuar i canviar el món al seu voltant.


" Contes per salvar el planeta " 

Anna Casals i Paolo Ferri - A partir de 6 anys

Cuidar allò que estimem i respectar la natura és urgent. El futur no està escrit i els nens i les nenes seran els encarregats de definir-lo. El llibre conté sis contes, il·lustrats per Cris Ramos, on la natura, els animals i els infants són els protagonistes, i on es plantegen els principals problemes ambientals que afrontem. Perquè puguin canviar el món, cal que els ajudem a entendre'l, i per això cada conte va acompanyat d'unes pàgines informatives i de reflexió.

" L'illa" de Paolo Ferri (Autor), Anna Casals (Autor)

En mig d'un oceà interminable, on només es veu horitzó, apareix de sobte una Illa.

 És remota, misteriosa i exuberant, i està habitada per un grup de Nens Exploradors. 

Valents i curiosos, els joves investiguen l'entorn i viuen completament connectats amb la natura. Però un seguit de grans descobriments, que al principi porten alegria i benestar, acaben provocant disputes i degradació de la natura. 

Podran els Exploradors revertir la situació abans que sigui massa tard?

Una història sobre l'evolució del coneixement humà i les conseqüències del progrés il·limitat.



Gran part dels patrons de comportament s’aprenen per imitació, una de les fonts principals d’aprenentatge. Compartir tots,  amb el nostre propi comportament ho podem convertir en un aprenentatge sobre el consum responsable que hem de fer des que comprem aliments fins que els servim en el plat.


Un petit gest fa una llavor!

Siguem feliços!

No hay comentarios:

Publicar un comentario