Els infants l'elaboran amb el temps, poc a poc van creant la seva identitat.
La conquesta més important del desenvolupament del ser humà:
La consciència d'un mateix, com a metes fonamentals hi ha la capacitat de caminar, de manipulació dels objectes, del llenguatge, d'estimar, però, aquestes no seran possibles sinó hi ha consciència d'un mateix.
La consciència del jo, s'elabora gràcies a un procés molt concret per part de les famílies:
Les abraçades, afectivitat, tenir cura, donant seguretat, els primers tres mesos de vida, el nadó no és capaç de donar-se d'on acaba el seu cos i on comença el de la seva mare. Quan arriben als vuit mesos, la consciència de que la mare no està sempre al seu costat fa adonar-se de que li envolten estranys i això li pot genera ansietat.
Dins dels diferents grups de famílies els infants desenvolupen la consciència del seu jo, la seva identitat és va formant al costat de la seva família i el seu entorn, després a l'escola continuarà formant-se com individu.
La conquesta d'un mateix, amb el temps acompanya el desig de conèixer, explorar i comunicar la seva existència a la resta de persones, fins que hi arriba una etapa on pot desesperar al pares, tot i ser decisiva i positiva pel infant:
Quan inicia el procés de la seva pròpia voluntat! Aquest període va acompanyat de la repetició de la paraula: "NO"
Envers el joc, poc a poc l'infant aprendrà a conèixer el món que l'envolta
Anirà explorant i comunicant la seva existència als altres, amb el descobriment, els primers desplaçaments, així s'inicien les seves habilitats sensorials, la motricitat, l'equilibri i la seva coordinació. Permet a l'infant assimilar una realitat, fixar i experimentar conductes i aptituds apreses recentment fins dominar-les i fer-les quotodianes.
A la fase del "no" l'infant va comunicant-se amb una gran curiositat pel seu entorn, amb moltes ganes d'experimentar per si mateix. Aquest el el moment idoni per potenciar la seva creativitat.
La Musica: Mitjançant les cançons apreciarà les diferents melodies, apreciarà la bellesa i l'estructura d'una composició musical. Tocant un instrument musical, experimentarà per si mateix els diferents sons. Discriminant els diferents sons, tonades, composicions...
El ball, moviment o quietut, desenvoluparà el control corporal.
La Lectura: Els llibres, tan les imatges com l'explicació dels contes, desenvoluparan la imaginació, el joc simbòlic, la comprensió de paraules i histories de la vida quotidiana.
El llenguatge: Marcarà el procés de desenvolupament intel·lectual, crea el pensament.
Coneixement del seu entorn: Familiar, escolar, social, formaran part del seu desenvolupament emocional. Implica la relació amb altres persones, desitjos, emocions, comportaments. Entenen i controlan les seves emocions, controlan la frustació, consciència i regulació emocional.
La imitació
La imitació a un model de conducta adulta, contribueix a la seva maduració.
A partir dels tres anys
El seu desenvolupament cognitiu experimentarà una gran evolució.
La interacció amb els seus companys, el compartir, l'empatia augmentaran.
Serà capaç de desenvolupar encara més la memòria, la seleccionarà i retindrà de nova. El desenvolupament del llenguatge anirà en augment.
La seva autonomia augmentarà, serà capaç de vestir-se i banyar-se tot sol.
Durant tot el procés de desenvolupament és molt important guiar al infant al llarg del seu camí. L'afecte, l'estimulació, la constància i l' entusiasma han d'estar presents en tot aquest procés i durant tota la seva vida...
Haurem de posar límits?
Els infants no saben per si mateixos el que està bé i el que està malament.
Cal que algú els ensenyi!
Els infants estan molt atents a tot el que passa al seu voltant, això vol dir que els adults com els pares i educadors no tan sol els hi ensenyarem, sinó que els hem de fer entendre que determinades actituds no son adequades, i no les han d'imitar.
Per aquesta raó, cal imposar lìmits als infants, han de saber el que està bé i el que no.
Com ho aconseguirem?
Establin una base sòlida en la relació, mostrant confiança i respecte, sent sincers. Als infants sel's ha de renyar quan s'ho mereixen, de manera justa, però amb fermesa. Cal tallar el comportament que no és adequat, sense cap sentiment de culpabilitat. S'ha d'actuar immediatament, si l'infant ha fet una cosa inadequada, si fos la segona vegada que ho fa i s'ha de castigar, s'ha de fer en el moment, els infants han de tenir clar quines són les conseqüències del seu comportament. Els càstigs han de ser propers en el temps i de duració determinada, així l'infant tindrà la possibilitat de corregir el seu comportament.
Si us cal ajuda, no deixeu de llegir aquest llibre:
No hay comentarios:
Publicar un comentario